Plant Power 👊

SvĂ€ngde ihop lite proteinbars ikvĂ€ll, men herregud sĂ„ goda dom blev!!! Dom Ă€r fria frĂ„n gluten, Ă€gg, mjölk, socker – men fullpackade med nyttigheter. Nu kanske ni tycker att dom Ă€r vĂ€ldigt fettrika, fettet Ă€r dock nyttigt fett och kommer mestadels frĂ„n kokosfett, pumpafrön och hampaprotein, min sköldkörtel jublar 😉.

HÀr kommer ett enkelt nÀringsinnehÄll. Jag har struntat i att rÀkna med siffror för honung, kakaonibs, lakritspulver och citronskal dÄ jag bara ser dom ingredienserna som grÀdde pÄ moset (= tillför massor av vitaminer, mineraler, antioxidanter samt andra nÀringsÀmnen). KaloriinnehÄllet har jag heller ingen aning om men det Àr sÀkert skyhögt pga fettinnehÄllet, precis som jag vill ha det!

Enkelt nĂ€ringsinnehĂ„ll/bar (135g): 

Protein: 32,31 g

Fiber: 12,7 g

Leucin (aminosyra): 2,217 g

Kolhydrater: 14,47 g

Fett: 43,84 g

PROTEINBARS MED SMAK AV CHOKLAD/LAKRITS/CITRON/HAVSSALT

RECEPT – 6 bars

300g hampaprotein

28g spirulinapulver 

170g pumpafrön

3 msk kakao

6 msk kokosolja

6 msk honung

Rivet skal av 2 ekologiska citroner

3 msk raw kakao nibs

2-3 msk chiafrön

1 msk lakritspulver

Gör sÄhÀr:

Mixa pumpafrön i mixer eller matberedare, tills dom Ă€r en blandning av mjöl/smĂ„ tuggbitar. Blanda med övriga torra ingredienser + citronskal. SmĂ€lt kokosoljan pĂ„ lĂ„g vĂ€rme, blanda med honungen. Blanda torra ingredienser + kokosolja/honung – se till att knĂ„da ihop allt ordentligt. Tycker du att det Ă€r aningen torrt kan du tillsĂ€tta nĂ„gon matsked vatten. Dela upp i sex lika stora delar och forma som bars, alt. lĂ€gg ett bakplĂ„tspapper i en form och tryck ner all ”smet” och skĂ€r sedan i sex st bitar (jag hade slut pĂ„ bakplĂ„tspapper sĂ„ jag fick dela upp min ”smet” pĂ„ tolv delar och lĂ€gga dom i muffinsformar…). StĂ€ll in i kyl/frys att stelna. Jag Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ hĂ„llbarheten sĂ„ jag förvarar mina i frysen. Vill man kan man garnera med chokladen nedan:

Garnering – inte inrĂ€knat i nĂ€ringsinnehĂ„llet

0,5 dl kokosolja – smĂ€lt pĂ„ lĂ„g vĂ€rme

0,5 dl kakao

2 msk agave

Havssalt

Blanda allt. Pensla pĂ„ proteinbarsen. HĂ€pp!  

Kommentera

