Ifrågasatt av FK

Hade idag ett spännande samtal med Försäkringskassan. Varför spännande? Jo för att jag blev ifrågasatt gällande hypotyreosen, som att man inte riktigt trodde på och kunde förstå att den a diagnos kunde ställas nu:

”Men alltså det här med din hypotyreos, hur har man kommit fram till det bara såhär?”
”Borde man inte ha sett det för länge sedan isåfall?”
”Det borde ju kunna framkomma ganska enkelt genom ett test?”

Jaaaadu. Varför har man inte kommit fram till det tidigare? Det undrar jag med. Har sedan graviditeten 2010 kontinuerligt kontaktat HC för bla två tätt följda utmattningsdepressioner och i över ett år har jag fått kämpa mig till tester och prover när resultaten bara blivit ignorerade och avfärdade.

Så, varför har man inte kommit fram till hypotyreos tidigare? FK kanske exempelvis skulle ta och kontakta barnmorskan som för ett år sedan bara viftade bort min oro över vissa symptom och jämförde mig med kvinnor hon arbetat med i en by i Afrika, medelålders kvinnor som ”jobbade” som ammor. Eller läkarvikarien som sommaren 2012 avfärdade min första utmattningsdepression med orden ”äsch du är inte sjuk, du behöver bara åka hem och vila lite” och sedan fyllde i svaren på frågeformuläret om mitt hälsotillstånd utan att fråga mig hur jag mådde, vartefter hon glatt fortsatte att sörpla på sin Coca-Cola hon hade stående på skrivbordet. Joooråsåatte…

#hejasvensksjukvård

💀😣😵

Kommentera

