Varför soja i ALLT?

Soja till nötkreatur, grisar, kycklingar etc, nu har jag spenderat i princip hela dagen med att leta lokala köttproducenter. Precis kom vi ju även på den smarta idén att kolla upp fisk; vad matas odlad fisk med? Taadaaaaa: SOJA!!! Inte alltid och inte bara, men ofta. Dessutom ges odlad fisk en massa annat konstigt också så det ska man inte heller få i sig. Enligt Livsmedelsverket ska barn/ammande/gravida/kvinnor i barnafödande ålder inte äta Östersjöfisk/insjöfisk mer än 2-3 gånger per år pga dom höga gifthalterna. Så, Atlantfångad fisk (och då gärna lax eftersom vi behöver få i oss Omega-3) för en hel familj var det ja. Dyrt? Ja. Lätt att hitta? Nej. Nödvändigt att hitta? Ja. Vart jag hittar den fisken? Jag får nog köpa mig en båt och ett nät, och ge mig ut på havet, verkar enklast…

20140508-175657.jpg

Kommentera

