Kanelbullar utan mjölk/ägg/mjöl

Dags att börja prova ut recept till fyrårskalaset så att man inte står där och inte har något ätbart att servera på dagen d.
Kvällens test: kanelbullar

Jag googlade runt och hittade ett recept som jag modifierade lite. Förutom att dom blev något blekare än vanliga bullar smakade dom precis som vanliga kanelbullar, woohooo!!!

Här är receptet:

Kanelbullar, 48 st

150 g Coops flytande mjölkfritt margarin (det enda mjölkfria jag hittat som inte innehåller kokos)
5 dl havremjölk
50 g jäst
1 msk fiberhusk
äggersättning motsvarande ett ägg (jag använder Orgrans)
0,5 tsk salt
1½ dl råsocker
2-3 tsk malen kardemumma
11dl Lailas Mjölmix (den gula kartongen)

Fyllning:

150 g mjölkfri Flora
1dl råsocker
½ dl kanel

Topping

Äggersättning motsvarande 3-4 ägg (dvs pulver utblandat med vatten)
Pärlsocker

Instruktioner hittar du här. Då våran ugn bara går upp till 230 grader (har en nämligen bara en liten bänkugn då vi blev tvungna att riva ut köket efter en avloppsläcka veckan innan jul…) så hade jag bullarna inne 13-15 minuter. Kan även vara så att det var ugnen som gjorde dom lite blekare. Du får hålla koll helt enkelt!

Jag blev så himla glad att resultatet blev så bra. Nu återstår bara att prova prinsesstårtan (det ska jag göra till Mors Dag) och finurla till ett recept på syltkakor!

20140504-213616.jpg
20140504-213627.jpg

Kommentera

