Vad äta vid hypotyreos?

Det slog mig nyss att läkaren aldrig berättade för mig om jag skulle ändra något med kosten när hypotyreos (underfunktion av sköldkörteln) konstaterades för mig (efter två sjukskrivningar för utmattningsdepression och över ett år av provtagningar). Hon bara skrev ut piller som jag tackade för och tog emot utan att fråga om det fanns något annat jag kunde göra för att stabilisera nivåerna. Innan december 2013 tog jag på sin höjd huvudvärkstabletter, gillar inte piller alls, är utbildad Ayurvedisk Hälsorådgivare och anser att det nästan alltid finns annat man kan göra än att medicinera á la västerländsk medicin.

Hursom, jag började ikväll att googla mig fram och nästan överallt står det samma sak: har man hypotyreos ska man undvika att äta ägg, gluten, mjölk och soja. Det passar ju iof perfekt i det här huset med allas allergier, men jag önskar att läkaren hade sagt något alt. gett mig en remiss till dietist. Det är lite skrämmande hur det idag är så enkelt att skriva ut piller till allt och alla utan att informera om övriga livsstilsförändringar man kan göra för att påverka måendet.

Imorgon har jag iaf en telefontid för att diskutera Elviras fortsatta allergiutredning och då ska jag passa på att fråga om min medicinering. Nackdelen med det jag nu äter (Levaxin) är att dosen verkar vara felaktig att jag blir så oerhört trött, kallsvettas/fryser, drömmer jättekonstigt. Så som man ofta känner när man ligger i sängen och ska sova, kroppen blir alldeles tung och man börjar andas tyngre och känner hjärtat slå -> så känner jag konstant, hela dagarna, plus att jag sover 11-12 timmar per natt, inte helt normalt alltså, känns som att jag ska somna stående under dagarna och jag går omkring som i ett töcken.

Summan av kardemumman är att detta måste ordnas asap. Köra bil, jobba, ta hand om familjen är uteslutet när jag är såhär trött.

Någon som har erfarenhet av hypotyreos?

20140501-221111.jpg

Kommentera

