Tisdagsfrulle

Idag är det en ganska så lugn förmiddag och en fullspäckad eftermiddag/kväll. Passade på att lyxa till det med en riktigt god fruktsallad till frukosten, fullspäckad med vitaminer. Det gäller att boosta vitaminförråden såhär på senvintern. Jag får vanligtvis låga järnnivåer så i princip all mat jag lagar nu lagas i järnpanna/gryta (stekpannor med nonstick/teflon är förbjudna i detta hus, fulla med skräp som man riskerar att få i sig, bläh!). Sedan käkar jag extra vitaminer/mineraler året om, och extra järntillskott på vintern.

Dagens fruktsallad innehöll iaf:

Ananas – Ananas innehåller utöver vitaminer och mineraler bland annat bromelin som är ett enzym som är bra för till exempel magen, blodtrycket och bihålorna och som motverkar inflammationer av organ, som till exempel prostatan.
Kiwi – Kiwi innehåller mycket C-vitamin. Innehåller även kalium som är bra för blodtrycket, samt polyfenoler som är bra mot hjärt- och kärlsjukdomar. Innehåller även antioxidanten lutein som tros motverka grå starr.
Blåbär – De blå bären (blåbär) på blåbär innehåller organiska syror, garvämnen och antocyanosider som är en antioxidant, denna finns också i svarta vinbär. Blåbär är bra för huden, ögonen och synen, mörkerseendet, även bra mot grön starr. Blåbär är bra mot blodcirkulationen i benen, åderbrock och inflammationer, och motverka blodproppar, högt blodtryck och sänker det onda LDL-kolesterolet. Även bra vid diabetes, reglerar blodsockret. se insulin. Blåbär är bra mot urinvägsinfektion samt utvärtes för läkning av sår. Är bra mot diarée. Blåbär innehåller ämnet polyfenoler som bl.a. motverkar inflammationer i tarmen om blåbär tas tillsammans med probiotika (särskilt mjölksyrebakterier) och fibrer, till exempel ulcerös kolit.
Vindruvor – Vindruvor är mycket nyttiga och det finns många dokumenterade hälsoeffekter av att äta denna populära druva. De är bra för hjärtat och kan sänka blodtrycket, minska inflammation, förebygga diabetes och ge en bättre blodsockerbalans. Vindruvor innehåller ungefär 20 olika antioxiderande ämnen. Skalet och kärnorna innehåller mest och du kan även avgöra hur mycket en druva innehåller genom att titta på dess färg. Ju starkare färg vindruvan har desto mer antioxidanter innehåller den. Antioxidanter skyddar bland annat kroppen mot skador orsakade av fria radikaler.
Granatäpple – Skyddar mot cancer, bland annat bröstcancer. Håller ditt hjärta friskt. Motverkar snuvig näsa. Stärker dina muskler och nerver.

20130115-102513.jpg

Bra start på dagen alltså. Och igår fick jag sjunga i nästan tre timmar (Rockskola + kör). På tv just nu (Doctors) pratar dom om hur musik/sång påverkar hälsan. Gillart!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s