Blommor och fredagsmys

Jag har aldrig varit riktigt bra på blommor. Kaktusar vattnar jag för mycket och andra grönbladiga växter vattnar jag för lite. Men hör och häpna: denna orkidé köpte jag i maj 2012. Då hade den två blommande stänglar. Innan dessa hade blommat klart kom det upp en till stängel som blommade och sedan blommade en av de första två igen. Nu är det januari och den blommar fortfarande. Värt ett Nobelpris? Mitt tips: ställ dom i en skål med vatten varannan eller var tredje vecka (mina står i ca 1 dygn). Svårare än så är det inte. Ljus ska dom ha också, men jag är inte så noga med i vilket fönster dom står.

20130111-204023.jpg

Idag är det fredag och då blir det fredagsmys. ”Förrätten” består av världens godaste parmesanost, och smuttande på ett glas Amarone. Varmrätt blir ugnspotatis med honung/olja/salt/rödvinsvinäger, Hälsingestintans ryggbiff, bea och gorgonzolasås (delidisken på COOP, en hit!) samt en sallad med spenat/färsk basilika/fikon/tomat/parmesan.
Potatis äter vi mycket sällan här hemma, och jag skippar den oftast till middag (kroppen funkar bättre om jag äter kolhydraterna till lunchen). Men då och då blir det ugnspotatis, mmmmmm sååå gott!

Glad fredag på er!

20130111-204432.jpg

Kommentera

